Waardevol toerisme is werken aan balans
Introductie
Sinds de publicatie van Perspectief Bestemming Nederland 2030 (NBTC, 2019) en Waardevol toerisme: onze leefomgeving verdient het (Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli), 2019) is ‘balans’ een veelbesproken onderwerp in het toeristische domein.
Veel partijen, zoals overheden en destinatie management organisaties, hebben behoefte aan inzicht voor hun bestemming, maar een belangrijke eerste stap is definiëren en operationaliseren van balans: wat wordt bedoeld met balans en hoe kun je het meten? Dit was de aanleiding voor het project ‘Waardevol toerisme is werken aan balans’. Het project is uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), HZ University of Applied Sciences, Breda University of Applied Sciences (BUas) en NHL Stenden hogeschool - samenwerkend in Centre of Expertise Leisure Tourism & Hospitality (CELTH), en Saxion Hogeschool. Het project is mede mogelijk gemaakt vanuit het Data & Development Lab van NBTC, CELTH en CBS. Deze publicatie is het resultaat van dit project.
Hoewel balans in het vrijetijdsdomein in Nederland recentelijk veel aandacht krijgt, wordt al vele jaren (wetenschappelijk) onderzoek gedaan naar gerelateerde onderwerpen, zoals draagkracht, draagvlak en sociale impact, druk, ontwikkelruimte, etc. Inzichten die
opgedaan zijn in deze onderzoeken zijn van groot belang voor de kennisontwikkeling en het meetbaar maken van ‘balans’.
Het doel van dit project is handvatten aan te reiken aan beleidsmakers, bestemmingsmanagers en onderzoekers voor het inzichtelijk maken van balans op hun bestemming. Dit doen we door een overzicht te bieden van beschikbare data en mogelijke indicatoren voor het meten van de verschillende deelonderwerpen die relevant zijn voor balans. Bestemmingen kunnen uiteindelijk zelf bepalen welke indicatoren het beste aansluiten bij de aard van hun bestemming en onderzoeksvraag. Van belang is om te blijven beseffen dat balans niet exact meetbaar is. Beschouw onderzoek naar dit onderwerp daarom vooral als start voor een gesprek, om te helpen bij bewustwording en om zichtbaar te maken welke keuzes gemaakt moeten worden in (toeristisch) beleid en management van bestemmingen.
Terug naar overzicht