TOEPASSEN VAN RATIO'S
OBSERVATIE
OBSERVATIE
REGISTRATIE
RAADPLEGING

Met dank aan projectmedewerkers van Breda University of Applied Sciences
en HZ University of Applied Sciences en een brede groep experts.
Dit is een project van het Data & Development Lab
Economische waarde
dagbezoek
Kenmerken dagbezoek
Methode geeft inzicht in:
Aantal dagbezoekers
Verkoop- of bezoekcijfers van specifieke plekken die door veel of alle bezoekers bezocht worden, kunnen een indicator zijn voor aantal bezoekers in de stad. Dit type onderzoek kan gebruikt worden om de ontwikkeling vast te stellen tussen twee ijkmomenten.
O.b.v. plek/attractie/winkel
Schatting van dagbezoekers d.m.v. verhoudingsgetallen ‘dagbezoek-verblijfsbezoek’ en/of ‘dagbezoek-bewoners’, die op basis van ander onderzoek tot stand komen. Deze verhouding tussen twee ijkmomenten toepassen op het aantal inwoners/toeristen van het relevante geografische gebied.
Ratio's
8
Fotografie-apparaten - camera's of smartphones - leggen geografische informatie vast en/of een apart GPS instrument kan de positie vastleggen terwijl de bezoeker rondwandelt en foto's maakt. Analyseren van de fotostream geeft inzicht in de locatie(s) van de gebruiker, verblijfsduur en transitietijd tussen plaatsen.
Foto's geotaggen
Met betrokkenheid van een lokale bank toegang krijgen tot geaggregeerde data over pintransacties, met onderscheid naar sector (SBI-codes, bijv. horeca cultuur recreatie en sport). Op basis van de woonplaats van de klant wordt herkomst en bestemming van het geld in beeld gebracht (alleen voor Nederlanders in Nederland).
Gegevens betalingsverkeer
Gegevens over locaties en verplaatsingsgedrag van bezoekers verzameld via mobiele telefoons, middels masten waar telefoons aan verbonden zijn. Inzicht in het aantal telefoons op een bepaald moment in een bepaald gebied en de verplaatsingen van gebied naar gebied, evt. gecombineerd met sociale karakateristieken van de eigenaren van de telefoons.
Mobiele telefoondata
7
Een druktemeting geeft inzicht in het aantal geparkeerde voertuigen op een parkeerplaats. Een parkeermotiefmeting op basis van (delen van) kentekens geeft ook inzicht in het verschil tussen bewoner, bezoeker en werknemer.
Tellingen van geparkeerde auto's
Kabels met sensoren getriggerd door de beweging van metalen objecten.
Verkeerstellingen (o.b.v. inductive loop sensors):
Geautomatiseerd tellen van het aantal passerende personen.
Drukgevoelige platen / actief & passief infrarood / telcamera's / tellen met WiFi of Bluetoothsensoren:
Beveiligers of -medewerkers die bij ingangspunten zijn gestationeerd, kunnen het aantal bezoekers tellen door middel van in de hand gehouden mechanische tellers.
Mechanische tellers:
6
Bezoekers die passeren, activiteiten ondernemen, en/of producten aanschaffen, door andere mensen laten observeren.
Directe observatie:
5
Via transmitters die de bezoekers bij zich dragen als onderdeel van bijvoorbeeld een toeristenkaart of in de vorm van Bluetooth kunnen toeristen gevolgd worden tijdens hun verblijf in een attractie of regio, via readers die op strategische plekken geïnstalleerd worden.
RFID tags of andere transmitters
Gebruik van een GPS-apparatuur, die de bezoeker na gebruik terug bezorgd bij de onderzoeker. Uit de verzamelde data kan worden afgeleid hoe de bezoeker zich verplaatst heeft.
GPS-trackers
Bezoeker installeert deze en wordt op basis daarvan gevolgd door de bestemming. Dit kan een app zijn met een bepaalde functionaliteit gericht op de bezoeker of een app met als enige functie het bijhouden van locatiegegevens.
App
4
Aan deelnemers wordt gevraagd een reisdagboek bij te houden, en bijvoorbeeld vast te leggen welke plaatsen, activiteiten waaraan ze deelnemen, bestede tijd en transportmiddelen tussen activiteiten.
Reisdagboek
3
Wetenschappers en/of mensen die dagelijks te maken hebben met toeristen (bijvoorbeeld retail, horeca of transportondernemers), bevragen over deze bezoekers.
Raadpleging van experts
2
Verschil met de vorige optie is dat er in dit geval geen panel is van mensen die zich vooraf bereid hebben getoond om mee te werken aan dit soort onderzoek.
Enquête onder een random steekproef van huishoudens
Geheel of gedeeltelijk gewijd aan het verzamelen van informatie over toeristisch/recreatieve actviteiten. Kunnen worden uitgevoerd via directe interviews, (e)mail of telefoon.
Enquête onder panels van huishoudens
(ingangsenquête)
Enquêtes van bezoekers
als ze een gebied binnengaan
(onderzoeken ter plaatse)
Enquête van bezoekers, wanneer zij zich in het gebied bevinden
(uitgangsenquête)
Enquête van bezoekers wanneer zij het gebied verlaten
1
en toepassen
van ratio’s
8
7
6
observatie
5
observatie
4
3
raadpleging
2
1


scroll
Om dagbezoek in kaart te brengen, zijn verschillende methoden voorhanden. Maar welke informatie levert elke
methode nu precies op, welke gebruik je in welke situatie en wat zijn voor- en nadelen van elke methode?




voor weergave van de gegevens kunt u deze publicatie het beste bekijken op desktop, tablet of laptop


scroll
Om dagbezoek in kaart te brengen, zijn verschillende methoden voorhanden. Maar welke informatie levert elke
methode nu precies op, welke gebruik je in welke situatie en wat zijn voor- en nadelen van elke methode?



